A misztikus kilenc hegy, kilenc ösvény Tana:
A Bön, Phon, Bon „vallás” a buddhizmus hatására némileg megváltozott: a bön mesterek megtanulták, hogy szent tanításukat, mely addig szájhagyomány útján terjedt rendszerbe kell foglalni, és azokat le is kell írni. Így született meg a híres „kilenc kocsi” tana, vagy a büün szerint a kilenc oszlop, vagy a kilenc ösvény. A szent iratokat először nem tibeti, hanem egy korai, jórészt ismeretlen Zhang Zhung nyelven írták le (rovás jellegűvel ).. Állítólag, a mai Észak-Indiában, a Himalája rejtett kolostoraiban létezik még ilyen ősi nyelven lejegyzett emlék. A kocsik más-más tanításokról szólnak.
Az első a gyógyítás, elem tan, és jóslás, asztrológia tudománya van leírva, amely a tibeti, mongol hagyományos-orvoslás alapja lett később.
A második a jólét bő-ség mágikus úton való biztosításáról esik szó. A megszerzett képességekről tisztán látás, tisztán hallás……
A harmadik kocsi a különféle varázslási technikákkal foglalkozik, ezek között felsorolják a mongolok között is jól ismert lapocka-jóslást, az eső varázslást, időjárás változtatását, A kocsi foglalkozik a rossz elűzésével, és a démonok, ronto szellemek legyőzésének módjaival is, rontással….
A negyedik kocsi a veszélyek elhárítását tárja a beavatottak elé, valamint leírja a temetési módokat vagy más néven halotti verázslást . Ez utóbbiak a nyolcadik mitikus király óta ismertek, a hagyomány szerint ő volt az első, akinek holtteste ebben a világban maradt mivel elszakadt az égi kötél melyen a mitikus királyok fel-le közlekedtek. (A hagyomány az első tibeti királyokat égi eredetűnek tartották, akik Indiából jöttek. – Egy másik hagyomány viszont úgy tudja, hogy a tibetiek viszont egy tündérlány és egy majom nászából születtek.- A királyokról a megmaradt leírások azt jegyezték fel, hogy égi kötélen keresztül közlekedtek a felső, az égi, valamint a földi világ között. Az első hét király élete végén visszament az Égbe, ezért nincs sírjuk, de a nyolcadik királynál már elszakadt a kötél, és akkor a gonosz szétterjed a világban. A kötelet az Égígérő Fa tibeti megfelelőjének tartják a vallástörténészek, amely egy nagyon régi pusztai szkíta örökség, amely jelen volt más magas civilizációjú népek, mint a hunok, türkök, kínaiak között.)
Az ötödik kocsi az emberi élet erkölcsi kérdéseivel, világiak életvitelével foglalkozik valamint vallási gyakorlatokra ad tanácsot.
A hatodik kocsi a szerzetesekre vonatkozik, ebben leírják, hogyan éljenek a kolostorokban.
A hetedik kocsiban a mágikus szövegek, varázsigék, ráolvasások mantrák szerepelnek. A titkos varázsigék által elnyerhető beavatásokkal foglalkozik.
A nyolcadik, „Sen” mester kocsijában az igazi mester keresésére adnak tanácsot.
A kilencedik a végső valóság kérdésével, a dolgok abszolút természetével foglalkozik tehát megvilágosodás tant foglalja össze, amely szerint összpontosítás és meditáció révén juthatunk el magasabb szintre.
A kilences szám sok régi kultúrában a teljesség száma, bizonyára ezért éppen kilenc számban foglalták össze tanításaik lényegét.
Nem minden tanításhoz jutnak hozzá a tanulók, idegen, laikusok számára még kevesebb információ érhető el.